Gdański Uniwersytet Medyczny uruchomił projekt „GUMed bez barier”. Za ponad 5 milionów złotych powstanie w Uczelni wiele udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami. Szczególny nacisk zostanie położony na podniesienie świadomości kadry na temat funkcjonowania osób z niepełnosprawnością.
Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, w grudniu 2023 r. w Polsce, były nieco ponad 4 miliony osób z ważnym orzeczeniem o niepełnosprawności. Tak wynika z oficjalnych statystyk. Jednak nieoficjalne szacunki mówią, że osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami w naszym kraju może być nawet 7-8 milionów. I to właśnie dla tych osób zmieni się Gdański Uniwersytet Medyczny. Podniesienie świadomości w zakresie niepełnosprawności wpłynie pozytywnie na zmiany wewnątrz struktur Uczelni. Ponadto, dla otoczenia, w szczególności dla kandydatów na studia, będzie sygnałem, że Gdański Uniwersytet Medyczny jest otwarty na osoby ze szczególnymi potrzebami. I właśnie tę otwartość podkreśla kierownik projektu,
prof. dr hab. Aleksandra Gaworska-Krzemińska, prorektor ds. studenckich –
Projekt “Uczelnia bez barier” to przede wszystkim odpowiedź na potrzeby osób z niepełnosprawnościami wśród studentów i pracowników naszej Uczelni, a także cykl szkoleń, które pozwolą kadrze akademickiej i pracownikom administracji podnieść świadomość i uzyskać wiedzę w zakresie funkcjonowania i aktualnych potrzeb osób z niepełnosprawnościami i osób ze szczególnymi potrzebami.
W ramach przygotowań do projektu zidentyfikowano bariery w obszarze dostępności Uczelni i określono na ich podstawie potrzeby. Nacisk zostanie położony na likwidację bariery związanej ze zbyt niską świadomością kadry na temat funkcjonowania osób z niepełnosprawnością. Zostanie to osiągnięte m.in. poprzez przeszkolenie kadry i organizację wizyt studyjnych. Wsparciem w ramach projektu planuje się objąć 450 osób (w tym 315 kobiet i 135 mężczyzn), tj. 190 osób z kadry administracyjnej (133 K i 57 M) oraz 260 nauczycieli akademickich (182 K i 78 M), co stanowi nieco ponad 20% kadry. Grupę docelową będą stanowić kadra kierownicza, dydaktyczna i administracyjna, w tym pracownicy jednostki ds. dostępności zatrudnieni w Gdańskim Uniwersytecie Medycznym. Dopuszcza się również udział przedstawicieli i przedstawicielek reprezentujących zinstytucjonalizowane struktury studenckie.
–
Zależy nam, aby zapewnić optymalny dostęp do nauki osobom z niepełnosprawnościami i ułatwić proces komunikacji, dlatego sukcesywnie likwidujemy bariery architektonicznie w budynkach Uczelni, instalujemy odpowiednie urządzenia i wprowadzamy usprawnienia, które ułatwiają poruszanie się po uczelnianych kampusach i korzystanie z dostępnej infrastruktury. Systematycznie dostosowujemy oprogramowanie i montujemy sprzęt ułatwiający uczenie się osobom z niepełnosprawnościami. Tworzymy również dedykowane biuro do obsługi osób z niepełnosprawnościami, gdzie oprócz wsparcia informacyjnego czy sprzętowego, będzie można uzyskać wsparcie psychologiczne – dodaje kierownik projektu,
prof. dr hab. Aleksandra Gaworska-Krzemińska.
Projekt pt. „GUMed bez barier” jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027. Budżet całego projektu to 5 364 430,50 zł, z czego 5 196 130,50 zł obejmuje dofinansowanie. 4 426 728,05 zł to środki europejskie, a 769 402,45 zł to dotacja celowana.
W ramach projektu „GUMed bez barier”, Uniwersytet zmieni się w 8 obszarach. Są to:
- struktura organizacyjna (wyodrębnienie w strukturze Uczelni Biuro ds. Osób z Niepełnosprawnością, objęcie większym wsparciem psychologicznym studentów i pracowników Uczelni, powołanie zespołu eksperckiego, stworzenie biuletynu informacyjnego dla kandydatów na studia)
- dostępność architektoniczna (na podstawie przeprowadzonej analizy bieżącego stanu architektonicznego, realizacja dwóch inwestycji na Wydziale Farmaceutycznym, jak budowa windy oraz podjazdu dla wózków)
- dostępność informacyjno-komunikacyjna (przeprowadzenie analizy dostępności informacyjno-komunikacyjnej oraz poprawa dostępności materiałów, zaangażowanie tłumacza języka migowego na wydarzenia organizowane przez Gdański Uniwersytet Medyczny, zakup sprzętu niezbędnego do poprawnego działania oprogramowania do transkrypcji)
- dostępność cyfrowa (audyt i dostosowanie stron i serwisów internetowych Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego)
- technologie (stworzenie stanowiska dostępnego w Bibliotece Głównej, montaż pętli indukcyjnych na dwóch aulach wykładowych, dostosowanie działu rekrutacji do obsługi osób z niepełnosprawnościami – zakup komputerów dotykowych, stworzenie programu automatycznych odpowiedzi na stronie internetowej uczelni, poprawa sposobu ewakuacji osób z niepełnosprawnością poprzez zakup krzesełek do ewakuacji)
- procedury (dostosowanie obowiązujących dokumentów do wymogów dotyczących dostępności, stworzenie nowych procedur związanych z potrzebami osób z niepełnosprawnościami)
- usługi wspierające edukację (zakup wrzutni nocnej, która umożliwi oddawanie książek o dowolnej godzinie, na potrzeby Biblioteki Głównej, doposażenie uczelnianej wypożyczalni – sprzętu)
- działania podnoszące świadomość o niepełnosprawności (organizacja wyjazdów studyjnych oraz specjalistyczne szkolenie pracownika BON, organizacja szkoleń podnoszących świadomość kadry Uczelni w zakresie potrzeb osób z niepełnosprawnościami, organizacja szkoleń specjalistycznych, m.in.:
· dostępność wydarzeń
· komunikacja z osobami ze specjalnymi potrzebami w sytuacjach kryzysowych
· dostępność cyfrowa
· dostępność materiałów informacyjnych i dydaktycznych
· komunikacja z osobami z niepełnosprawnościami
· dostępność biblioteki dla osób z niepełnosprawnościami
· wsparcie studentów z niepełnosprawnościami w procesie dydaktycznym
· dostępność architektoniczna i projektowanie uniwersalne
· ewakuacja osób z niepełnosprawnościami w sytuacji kryzysowej
· dostępność lektoratów
· dostępność zajęć sportowych
· dostępne działania promocyjne)